بنا به گزارش روابط عمومی سازمان فاوا شهرداری بندر بوشهر: از آنجا که عامل اصلی آمار بالای تصادف در اغلب کشورها تخلفات رانندگان است، امروزه در کشورهای پیشرفته برای کاهش تلفات و خسارات جادهای در کنار جریمههای بسیار سنگین از فناوریهای پیشرفتهای استفاده میشود تا کوچکترین رفتار رانندگان نیز تحت نظر قرار گیرد و دوربینهای کنترل سرعت، دراین میان نقش اساسی دارد. دوربینهای کنترل سرعت اساساً به دو روش رادار- لیزر و لوپ کار میکنند که در مسیرهای شهری معمولاً لوپ استفاده میشود و در جادهها رادار رایجتر است. در رادار یا لیزر با استفاده از یکی از اصول الکترودینامیک به نام اثر دوپلر سرعت خودرو سنجیده میشود. به اینترتیب که امواج الکترومغناطیسی با فرکانس خاصی تابیده میشود و پس از برخورد به خودرو، به خاطر سرعت آن، فرکانس موج بازتابیده شده تغییر میکند. این نور بازتابیده را دستگاه دوباره میگیرد و فرکانس جدید را ثبت میکند. با استفاده از این تغییر فرکانس، سرعت دقیق خودرو بهدست میآید. اگر این سرعت از حد مجاز بیشتر باشد، دستگاه تصویر خودرو و پلاک آن را ثبت میکند. در روش لوپ از یکی دیگر از اصول الکترودینامیک به نام القای الکترومغناطیسی استفاده میشود. به اینترتیب که تغییر در میدان مغناطیسی، منجر به القای جریان در مدار میشود. برای همین یک پیچه (لوپ) در کف خیابان کشیده میشود که در آن جریان برقرار است. با عبور خودرو از بالای این لوپ، تراوایی مغناطیسی محیط تغییر میکند و بهاینترتیب شدت میدان مغناطیسی نیز تغییر مییابد. این تغییر میدان باعث القای جریان در پیچه میشود. شدت این جریان را یک آمپرسنج اندازه میگیرد. تغییر این جریان، سرعت خودرو را اندازه میگیرد و اگر این سرعت از حد مجاز بیشتر باشد، دستگاه تصویر خودرو و پلاک آن را ثبت میکند. در این راستا ، سامانه کنترل سرعت خیابان ساحلی و بزرگراه امام علی توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری بوشهر راه اندازی گردید . در همین راستا طبق اعلام پلیس راهور استان حداکثر سرعت مجاز به ترتیب 60 و 85 کیلومتر اعلام گردیده است.